• تهران : بازار آهن شاد آباد
  • ۰۹۱۲۸۱۵۸۷۰۷ | ۰۲۱-۲۲۲۴۷۰۰۰
  • نورد سرد چیست ؟

    نورد سرد(Cold rolling) : اعمال فرآیند رولینگ سرد، از انواع کاربرد دستگاه نورد در دمای پایین است. نورد سرد، برای انجام کار بیشتر بر روی ورق فولادی در دمایی پایین‌تر از دمای تبلور مجدد انجام می‌شود. در این روش، قطعه معمولا دمای اتاق قرار می‌گیرد. اعمال نیرو در دستگاه نورد سرد، با استفاده از جک‌های هیدرولیکی یا پنوماتیکی انجام می‌شود. جک‌ها از طریق غلتک به ورق‌ها فشار وارد می‌کنند. به علت مقاومت بالای ورق‌ها در برابر نورد سرد باید از غلتک‌های چهارطبقه دستگاه نورد، برای اعمال فشار استفاده کرد. مقاطع سرد نورد شده که به این روش تولید می‌شوند، ابعادی دقیق‌تر داشته و پرداخت سطحی آن‌ها بهتر است.

    نورد سرد پس از نورد گرم و بر روی ورق‌هایی که کمترین ضخامت (۱.۵ میلی‌متر) را دارند، اعمال می‌شود. این ورق‌ها در صورت نیاز پس از اسیدشویی و کاهش ضخامت، تحت نورد سرد قرار می‌گیرند و ورق روغنی تولید می‌شود. کشش سرد و خم شدن سرد از فرآیندهایی به شمار می‌روند که برای اعمال نورد سرد بر روی قطعات انجام می‌شوند.معمولا ورق، نوار و میله را نورد سرد می‌کنند. تولید برخی قطعات خودروسازی، تجهیزات خانگی و تجهیزات ساختمانی از جمله موارد کاربرد دستگاه نورد به روش سرد هستند.

    از نورد سرد می‌توان برای تولید ورق، تسمه، میله و میلگرد با سطوح فوق‌العاده صاف و ابعاد دقیق استفاده کرد. ورق و تسمه‌های نورد سرد شده را می‌توان در شرایط مختلفی تولید کرد، از جمله نورد پوسته، ربع-سخت، نیمه-سخت و تمام سخت. در نورد پوسته، فلز نورد شده فقط به میزان ۰٫۵ تا ۱ درصد فشرده می‌شود تا فقط یک سطح صاف و ضخامتی یکنواخت ایجاد گردد. همچنین این کار باعث از بین رفتن یا کاهش پدیده نقطه تسلیم (yield-point phenomenon) می‌شود. این ماده برای کار در حالت سرد که در آن به شکل‌پذیری خوبی نیاز است، بسیار مناسب است. ورق و نوار ربع سخت، نیمه سخت و کاملاً سخت مقادیر بیشتری (تا ۵۰٪) کاهش ضخامت در حالت سرد را تجربه می‌کنند. نقاط تسلیم آن‌ها بالاتر رفته، خواص آن‌ها جهت دار شده و شکل‌پذیری کاهش پیدا میکند.

    کاربردهای معمول برای نورد سرد

     شامل مبلمان فلزی ، میز تحریر ، کابینت ، میز ، صندلی ، لوله های خروجی موتور سیکلت ،و سخت افزار کامپیوتر ، لوازم خانگی و قطعات ، قفسه بندی ، وسایل روشنایی ، لولا ، لوله ، درام استیل ، ماشین چمن زنی ، بخاری آب ، ظروف فلزی ، پره های فن ، ماهی تابه ، کیت های نصب سقف دیواری و انواع محصولات مرتبط با ساخت و ساز می شود.

    مزایای نورد سرد

    1. قطعات تولید شده از این روش، با حداقل تلرانس و با استحکام بیشتر تولید می‌شوند.
    2. سطوح قطعات نورد سرد، صاف و یکنواخت هستند.
    3. لبه‌ها و گوشه‌های آن‌ها مشخص‌تر است.
    4. تیرآهن‌های فولادی نورد سرد یکنواختی بیشتری دارند.

    معایب نورد سرد

    1. نورد سرد فرآیندی گران قیمت است.
    2. در تولید قطعات با هندسه‌های متفاوت با مشکل روبرو می‌شود.
    3. برخی قطعات نورد سرد تاب‌خوردگی دارند. علت این امر آزادشدن تنش‌های داخلی به دلیل برش، جوشکاری یا سنباده‌زنی است.

    منبع : https://fa.wikipedia.org/